..:: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych :: Aktualności / Najnowsze - Piłsudski wylądował na Okęciu ::..
15 XI 2017

Piłsudski wylądował na Okęciu

  • pobierz pdf
  • drukuj
  • zmniejsz czcionkę
  • rozmiar pierwotny
  • powiększ czcionkę
15 listopada 2017 r., zgodnie z umową zawartą pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a firmą Boeing Company, pierwszy z trzech zamówionych samolotów Boeing 737-800 NG został dostarczony do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie.
zdjęcie - Piłsudski wylądował na Okęciu
Boeing 737-800 NG "Józef Piłsudski" Fot.: kpt. K. Płatek

„Józef Piłsudski”, bo imię tego właśnie patrona nosi pierwszy nowy średni samolot do przewozu VIP, tym samym dołączył do znajdujących się już na stanie 1 BLTr dwóch samolotów dyspozycyzjnych Gulfstream G550 służących do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Na tą okoliczność została zorganizowana ceremonia przyjęcia samolotu do służby, połączona z podsumowaniem dwuletniej działalności Ministerstwa Obrony Narodowej. Wziął w niej udział minister ON Antoni Macierewicz oraz kierownicza kadra resortu i najważniejsi dowódcy Sił Zbrojnych RP, w tym dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych gen. dyw. Jarosław Mika.

Samolot wylądował na warszawskim Okęciu o godz. 9.50, by po przekołowaniu przez kurtynę wodną zatrzymać się przed hangarem, w którym zgromadzili się uczestnicy konferencji, zaproszeni goście i dziennikarze. Wtedy to odbyła się ceremonia poświęcenia Boeinga oraz nadania mu imienia patrona przez matkę chrzestną, którą została brązowa medalistka Igrzysk Olimpijskich w Rio, pięcioboistka, st. szer. Oktawia Nowacka.

„Józef Piłsudski” do służby wejdzie po zakończeniu szkolenia i certyfikacji załóg w połowie 2018 roku i od tego momentu wszystkie zadania związane z transportem VIP-ów przejmą siły powietrzne i stacjonująca na Okęciu 1 Baza Lotnictwa Transportowego.

Przewidziane umową, kolejne Boeingi 737, które otrzymają imiona patronów „Roman Dmowski” oraz „Ignacy Jan Paderewski”, zostaną dostarczone Siłom Zbrojnym RP przez producenta w drugiej połowie 2020 roku.

Wartość kontraktu na zakup samolotów do przewozu VIP to 523 mln dolarów (2,066 mld zł netto), czyli ponad 2,5 mld po uwzględnieniu opodatkowania.

******************************************

Boeing 737-800 NG „Józef Piłsudski” to nowa maszyna w konfiguracji liniowej, która w ramach umowy zostanie poddana dalszej adaptacji w kierunku standardu BBJ2 (Boeing Business Jet). Zgodnie z umową będzie ona zrealizowana w dwóch fazach, które przeprowadzi producent, bez obciązania odbiorcy dodatkowymi kosztami. W pierwszym etapie, który nastąpi po przeszkoleniu załóg, w części pasażerskiej zostaną wymienione fotele oraz odstępy między nimi. Drugi etap przewiduje wydzielenie części pokładu dla VIP z zamykaną kabiną dla 4 osób siedzących przy stole konferencyjnym w kabinie HEAD oraz 8 miejscami Bussines Class. W drugiej części, czyli klasie ekonomicznej o podwyższonym standardzie znajdzie się 120 miejsc siedzących, w tym część składanych w celu np. transportu niewielkich ładunków lub noszy. Mają tu być również umieszczone dwa miejsca wypoczynkowe dla załogi z możliwością rozłożenia do snu i oddzielenia zasłonką od reszty kabiny. Samolot w tej konfiguracji nie będzie posiadał pełnych możliwości maszyny BBJ, ale umożliwi nie tylko transporty HEAD, ale również ewakuację, transport żołnierzy czy przewóz rannych na długich dystansach.

Pozostałe maszyny, które od podstaw zostaną wykonane w standardzie BBJ2, będą wyposażone w kabinę HEAD dla 4 pasażerów w układzie konferencyjnym, strefę VIP dla 2 osób, 12 osobową kabinę Business Class z 8 miejscami w układzie konferencyjnym i 4 w układzie klasycznym oraz 48 osobowy przedział ekonomiczny i kabinę sypialną dla załogi.

Wszystkie samoloty mają posiadać docelowo również najnowszą konfigurację awioniki typu Glass Cockpit oraz system HUD (Head Up Display), system identyfikacji bojowej IFF, system radionawigacji TACAN, system pozycjonowania GPS z modułem antyzakłóceniowym SAASM (Selective Availability Anti-spoofing Module), zabezpieczoną sieć bezprzewodową wewnątrz samolotu, wojskowe systemy łączności UHF, VHF i HF zgodne ze standardami Wojska Polskiego i NATO, łączność satelitarną z możliwością przesyłania danych o klauzuli „tajne”, system podtrzymywania życia oraz systemy aktywnej i pasywnej obrony oraz ochrony i ostrzegania o opromieniowaniu przez radary.

Tekst: kpt. Krzysztof Płatek
Zdjęcia: kpt. Krzysztof Płatek, Mirosław Cyryl Wójtowicz

Boeing 737-800 NG "Józef Piłsudski" Fot.: kpt. K. Płatek

facebook twitter gplus

close
  • publikuj na facebook
  • publikuj na tweeter
  • publikuj na google plus
Najnowsze - ostatnie wpisy
15 XII 2017
Pożegnanie II zmiany PKW Rumunia
15 grudnia, w Klubie Wojskowym 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej odbyło się uroczyste pożegnanie żołnierzy wchodzących w skład II zmiany Polskiego Kontyngentu ...
15 XII 2017
Szkolenie w terenie zurbanizowanym
14 grudnia żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej podczas cyklu szkolenia poligonowego szkolili się w terenie zurbanizowanym, który we współczesnych konfliktach zbrojnych ...
15 XII 2017
Winter Scorpion 2017
12-14 grudnia żołnierze I zmiany PKW Rumunia wraz z wydzielonymi siłami rumuńskiego 26 Batalionu Piechoty „Neagoe Basarab” brali udział w zintegrowanych ...
15 XII 2017
Szkolenie na symulatorze Casa
14 grudnia pierwsza załoga 8 BLTr zakończyła trzydniowe szkolenie na symulatorze lotów samolotu Casa C-295M.
Podniesienie bandery na ORP Kormoran
DRAGON-17
Ćwiczenie DRAGON-17
Święto WOPL
100-lecie Lotnictwa Wojskowego
100-lecie Marynarki Wojennej
Piłsudski wylądował na Okęciu
Ustka